BlockyMath-ohje
Työkalulla tutkitaan matemaattisia menetelmiä ohjelmoimalla niistä algoritmeja. Algoritmi rakennetaan palapelin omaisesti yhdistelemällä palikoita. Palikoita on tarkoituksellisesti tarjolla hyvin suppea valikoima, että voidaan keskittyä algoritmien toteuttamiseen ohjelmoinnin opiskelun sijasta.
Palikat
Blocks- ja Variables- valikoista löytyvät ohjelman rakentamiseen käytettävissä olevat palikat.
-
Toistopalikka
Toistopalikan sisällä olevia elementtejä toistetaan haluttu määrä.
-
Keskeytyspalikka
Keskeyttää käynnissä olevan toiston.
-
Ehtopalikka
Toistaa sisällä olevan elementin, jos ehto on tosi. Palikkaa voi muokata sisältämään useita ehtoja (if - else if - else).
-
Matikka- ja tekstipalikka
Laskee syötetyn matemaattisen lausekkeen (algebrallinen tai looginen) arvon. Lauseke voi sisältää tavallisten laskutoimitusten lisäksi matemaattisia alkeisfunktioita, vakiota (E tai PI), muuttujia sekä loogisia operaattoreita. Muuttujien on oltava aikaisemmin määriteltyjä. Pika-apu matikkapalikan tunnistamista funktioista löytyy painikkeesta
.
Palikka toimii myös tarvittaessa tekstipalikkana tulostusta varten. Teksti syötetään lainausmerkeissä.
-
Tulostuspalikka
Tulostaa liitettyjen elementtien sisällön yhdellä rivillä.
-
Muuttujapalikat
Muuttujiin voidaan kirjoittaa ja niistä voidaan lukea arvoja.
Työarkit
Ohjelmat koostetaan työarkeille (worksheet). Työarkkeja voi olla useita ja ne tallennetaan automaattisesti selaimen muistiin. Työarkkeja lisätään, selataan ja poistetaan ylärivin painikkeilla
.
Työarkilla oleva ohjelma ajetaan painikkeella
.
Esimerkkiohjelmia
Tulosta kokonaislukujen 1-10 neliöt
Tulosta 10 kolikonheittoa
Tulosta luvun 10 kertoma
Tulosta ensimmäinen lukua 100 suurempi kokonaisluku, joka on jaollinen luvulla 19.